Our Blog / Här publicerar vi tips och trix relaterade till Office-paketet.

Detta tips gäller flik-området och är alltså enbart tillämpningsbart på Office 2007 och nyare.

Nästan alla funktioner finns någonstans i flik-området. Att hitta dem är den stora utmaningen när man lämnar klassiska Office (2003 och äldre). Men det finns faktiskt funktioner som inte går att finna i någon flik och som manuellt måste läggas till eller som helt enkelt är så ”gömda” att man vill lyfta fram dem lite enklare. Dessa funktioner är många gånger väldigt specifika som en liten del av användarna behöver men det finns ett tydligt undantag  i Word och det är funktionen ”Fält”.

Ett fält i Word är ett aktivt område som (kan) uppdateras. Du känner igen ett fält genom att det är grått om du klickar på texten. (Fältet ser ut som helt vanlig text om du inte klickar på det.) Det vanligaste exemplet på ett fält är en innehållsförteckning. All slags automatisk numrering är också fält. Dessa två exempel har egna knappar i flik-området. Men det finns fler sorters fält, t.ex ett fält som skriver ut filnamnet och för att nå samtliga fält behöver funktionen Fält manuellt läggas till en flik.

Så här lägger du till Infoga Fält till flik:

  1. Högerklicka i valfri flik. Välj ”Anpassa menyfliken”.
  2. Först måste du göra ett utrymme för din knapp att placeras i. Jag tycker den mest logiska platsen är fliken Infoga. I höger ruta, klicka på ”Infoga” (under Primära flikar) och sedan på ”Lägg till ny grupp”
  3. På vänster sida väljer du nu i listan längst upp (Välj kommandon från) ”Alla kommandon”
  4. Sök reda på ”Fält” (Tips, klicka på F så kommer du genast lite närmare)
  5. Klicka på ”Fält” och sedan på knappen ”Lägg till” mitt emellan de två rutorna.
  6. Klicka på ”OK”
  7. KLART!
Anpassa flik Office

So, what do you think ?