Our Blog / Här publicerar vi tips och trix relaterade till Office-paketet.

Regelhanteraren använder du för att skapa s.k ”Regler”. Med regler menas att någonting sker med automatisk i samband med att mailet anländer. Detta är en praktisk funktion för att skapa struktur i sin inkorg. Tänk dig att istället för att du kommer till din dator på morgonen och har 30 olästa mail så kan du direkt se att du har 10 olästa nyhetsbrev, 5 brev sända med dig som enda mottagare, 2 brev från chefen och 13 mail där du ligger på kopia-raden. Var skulle du börja läsa?
1Regler skapas, ändras och tas bort från Start-fliken och knappen ”Regler” och därefter ”Hantera regler och aviseringar”. (Du kan skapa snabba, enkla regler direkt från ett mail via samma knapp. Som syns på bilden nedan har jag stått på ett mail från Anders och då föreslår Outlook en regel som flyttar alla mail från honom till en annan mapp.) Jag ska skapa en annan regel och väljer att gå in i Regelhanteraren genom att klicka på ”Hantera regler och aviseringar”.

Så här skapar du en regel för att flytta alla mail där du ligger på Kopia-raden:

  1. Klicka på ”Ny regel”
    2
  2. Här väljer du antingen en av de färdiga regelmallarna, eller att skapa en helt egen regel via ”Tillämpa regel på meddelanden som jag tar emot”. Personligen tycker jag att denna är bäst, då du får full kontroll över vad regeln gör (och inte gör) med dina mail. Klicka sedan på ”Nästa”.
    3
  3. Vad särskiljer detta mail från andra mail som inte ska beröras av regeln? I det här exempelet har vi valt en regel för cc-mail och väljer alltså ”Där mitt namn står med i Kopia-raden”. Klicka sedan på ”Nästa”.
    3
  1. I nästa steg väljer du vad du vill ska hända med de mail som uppfyller kriteriet du just angav i föregående fönster, här har vi valt att flytta till en mapp.
    4
  2. För att välja vilken mapp de flyttas till klickar du på ”Namn” i den nedre rutan. Du kan välja en mapp du redan har eller skapa en ny mapp. När du är klar klickar du på ”Nästa”.
    5
  3. Ej obligatoriskt: Ifall det finns några undantag till regel har du möjlighet att definiera dem i nästa steg.
  4. I det sista steget namnger du din regel, du kan även läsa igenom den i sin helhet och avslutar med ”Slutför”.
  5. KLART!

För att ändra en regel klickar du i Regelhanteraren på ”Ändra regel” och väljer du där ”Redigera regelinställningar” kommer du tillbaka till samma stegade guide ovan. Ifall en regel blir inaktuell tar du bort den med ”Ta bort” från Regelhanteraren. Om du ska göra en liknande regel och bara ändra ett fåtal detaljer kan du välja ”Kopiera” och kopierar då hela regeln. Ifall du tillfälligt vill inaktivera en regel bockar du ur rutan till vänster om regelns namn. För att aktivera regeln bockar du i rutan igen. Ifall du vill köra en regel klickar du Kör regler nu.

One Comment

So, what do you think ?