Vissa tjänster har fortfarande krav på mycket pappersarbete kopplat till epost. Det här tipset hjälper dig att skapa ett s.k script för Outlook så att bifogade filer (men inte mailet) skrivs ut automatiskt. Koppla sedan skriptet mot en regel så skrivs bifogade filer i mail som uppfyller ett visst kriterium (t.ex en viss avsändare) automatiskt

Read more…

Detta tips gäller en ny standard fr.om Office 2007 och är alltså inte tillämpningsbart på tidigare versioner. Denna fråga får vi ofta. Du startar Word, börjar skriva som vanligt och märker att du får gigantiska avstånd mellan stycken. Detta är nya standardinställning fr.om Word 2007 och tanken är att man inte längre ska trycka Enter+Enter

Read more…

Regelhanteraren använder du för att skapa s.k ”Regler”. Med regler menas att någonting sker med automatisk i samband med att mailet anländer. Detta är en praktisk funktion för att skapa struktur i sin inkorg. Tänk dig att istället för att du kommer till din dator på morgonen och har 30 olästa mail så kan du

Read more…

Standardläget i Outlook är att man hoppar mellan E-post, kalender och övriga funktioner via de stora knapparna till höger i programfönstret. När många av oss jobbar i Outlook växlar vi mycket mellan just epost och kalendern vilket leder till stora rörelser och därmed större belastning för vår musarm. Ett tips, litet men naggande gott, är

Read more…

Dagens tips kommer i Outlook 2010, en ny funktion som jag vill beskriva lite mer ingående då jag ofta får frågor runt funktionen. (Om du sitter på en äldre version av t.ex Office Home/Small business kanske du helt saknar Outlook och då vill jag gärna tipsa om att Outlook fr.om version 2010 ingår redan i

Read more…

Igår höll jag två anpassade seminarier med tips, tricks och ökad effektivitet i Word, Excel och Outlook 2010. Här sammanfattar jag de tips som deltagarna uppskattade allra bäst: Snabbåtkomstfältet, att enkelt kunna nå de kommandon man använder ofta. (Hela Office-paketet) Snabbt och enkelt slå av/på linjalen med knappen ovanför scroll-listen längst upp till höger. (Word)

Read more…

Hänvisa till moment på skärmen, sk Skärmklipp/Dump.  Låt säga att du skriver en text där du behöver hänvisa till något på skärmen, en ikon, en meny eller övrig slags skärmbild. Ytterst användbart om du skriver instruktioner till någon men kan även vara bra även vid kortare förklaringar eller när man ber någon om hjälp t.ex

Read more…

Detta tips är ett väldigt specifikt tips men jag stöter ändå på det till och från ute hos våra deltagare. Problemet är att man i en Excelfil plötsligt uppmärksammar att många funktioner har blivit inaktiverade, de är grå och inte klickbara, t.ex Infoga Diagram eller Tabell (för att ge ett fåtal exempel). Detta trots att

Read more…

Detta tips gäller flik-området och är alltså enbart tillämpningsbart på Office 2007 och nyare. Nästan alla funktioner finns någonstans i flik-området. Att hitta dem är den stora utmaningen när man lämnar klassiska Office (2003 och äldre). Men det finns faktiskt funktioner som inte går att finna i någon flik och som manuellt måste läggas till

Read more…